Bevissthetstap: Årsaker og førerkortaspekter

3.2.2 Bevissthetstap: Årsaker og førerkortaspekter


Dette er ikke en lærebok i indremedisin, kardiologi eller nevrologi. Det gis likevel en

kortfattet, ikke fullstendig, oversikt, som støtte for de overveielser legen ofte må

gjøre i tilknytning til at en pasient har hatt anfall.

Ved epileptiforme anfall skyldes bevissthetsforstyrrelsen en primær forstyrrelse i

hjernens elektriske aktivitet. Anfallet kan starte fokalt, med psykiske eller sensoriske

fenomener (”aura”), lokaliserte rykninger eller være primært generalisert. Det kan

også være partielt, med enkle eller mer komplekse symptomer. Epileptiforme anfall

har ofte postictal uklarhet, som tegn på at normal hjerneaktivitet ikke restitueres før

etter noe tid.

Synkope betyr avbrudd, og omfatter et forbigående avbrudd i bevissthet og

muskeltonus. Ved synkope er det sirkulatoriske mekanismer som gir inadekvat

sirkulasjon i hjernen, og derved utløser anfallet med hjernefunksjonsforstyrrelse (til

forskjell fra epileptiforme anfall, jf. ovenfor). I korthet kan slike mekanismer være

bradycardi eller blokk, tachyarytmi, vasodilatasjon eller en kombinasjon.

Hjertemuskelsykdommer, koronarsykdom og klaffefeil kan gi bevissthetstap, hvilket

har meget alvorlig prognose, om effektiv behandling ikke kan settes inn.

Epilepsiliknende kramper kan følge et stykke ute i en synkope, uten at det derved

dreier seg om epilepsi (”konvulsiv synkope”). Det er ikke alltid lett å skille synkope

fra epileptiformt anfall. Jo tidligere krampene opptrer, og jo mer uttalt postictal

forvirring, desto mer sannsynlig er det at det ikke dreier seg om synkope, men om

epileptiformt anfall. Strukturelle forandringer i hjernen (anamnestisk kjent eller påvist

ved CT/MR), epilepsi i familien eller tidligere større hodetraume trekker i retning av

epilepsi. Endel synkopetyper har typiske trekk, som kan støtte diagnosen, og derved

tale imot epilepsi. Omstendighetene og forløpet gir vesentlige deler av den

diagnostiske informasjonen, og anamnesen (sykehistorien) er meget vesentlig. Det

er viktig å få informasjon fra den eller de som observerte synkopen eller var involvert

i behandlingen primært, og journalføre disse opplysningene. Slike opplysninger bør

absolutt medsendes til Fylkesmannen, gjerne ved kopi av originaler (f.eks.

ambulansejournal, innkomstjournal, legevaktsjournalnotat).

Det skilles mellom ”alvorlige” og ”banale” synkoper. Alvorlig synkope kan være

hyppig forekommende, plutselig innsettende, gi personskade (sår, brudd,

hjernerystelse) eller opptre under ”høyrisikoaktivtet” (bilkjøring, arbeid med maskiner

eller i høyde). Banale synkoper er sjelden forekommende, med tilstrekkelig lang

forvarselsfase (eks. kvalme, uvelfølelse) til at vedkommende rekker å sette eller

legge seg ned, og skal ikke ha gitt skade eller opptrådt under høyrisikoaktivitet

(bilkjøring, arbeid i høyder eller med maskiner). Grensedragningen er ikke alltid helt

klar. I tråd med faglige retningslinjer har begrepene sentral betydning for

vurderingen.

Reflekssynkope (neurally mediated syncope) skyldes feilreaksjon i de mekanismer

som tilpasser hjertefrekvens, hjertets sammentrekningskraft og tonus i blodårene til

kroppens stilling og situasjon. Det oppstår derved blodtrykksfall og dårlig sirkulasjon

til hjernen. Det kan være ulike utløsende årsaker og mekanismer. (Banal,

enkeltstående reflekssynkope behøver ikke meldes. Brått innsettende, alvorlig

synkope, samt synkope som har gitt skade eller opptrådt under bilkjøring, skal

meldes.)

Vasovagal synkope er en reflekssynkope som ofte utløses av smerte eller psykiske

stimuli, ofte med et element av ortostatisk stress.

”Situasjonssynkope” er en reflekssynkope utløst av visse kroppslige aktiviteter, oftest

vannlating (”miksjonssynkope”), defekasjon eller kraftig hoste (”hostesynkope”).

(Synkope som bare har opptrådt under miksjon eller defekasjon, behøver ikke

meldes, da de neppe vil kunne residivere under kjøring. Hostesynkope kan derimot

opptre under kjøring.)

Carotid sinus-synkope er reflekssynkope utløst ved stimulering av trykksensorer i

halspulsåren, f.eks. ved kraftig halsvridning, stram krage eller berøring. Relativt

sjelden hos yngre personer. (Med mindre utløsende årsak var helt ekstraordinær, og

ikke kan tenkes å opptre under kjøring, skal slike meldes.)

Ortostatisme opptrer oftest hos eldre personer, og medikamenter bidrar ofte.

Ortostatisme er sjelden tema i førerkortsaker. (Behøver ikke meldes hvis den ikke

har inntrådt i sittende stilling, og hvis det ikke har vært mer brått innsettende

synkoper, som gir mistanke om annen mekanisme.)

TIA, transitorisk iskemisk attakk, er sjelden årsak til synkope. Precerebral karsykdom

kan gi TIA. Større forsnevringer kan dessuten gi forbigående blodtrykksfall til deler

av hjernen. Disse tilstandene bør usannsynliggjøres hos personer med risiko for

åreforkalkningssykdom (eldre, røykere, annen kjent åreforkalkning). TIA behandles

med platehemmende midler eller antikogulantia, og reduksjon av risikofaktorer

(røyking, kolesterol, blodtrykk). Ved behandling og adekvat intervensjon mot

risikofaktorer kan prognosen etter noe tid vise seg å være god.

”Synkope av usikker årsak” er en eksklusjonsdiagnose: Ingen holdepunkter for

reflekssynkope, situasjonssynkope, hjertesykdom, hypoglykemi, epilepsiliknende

anfall eller andre av de spesifikt omtalte årsaker. Det er da vanskelig å vurdere

prognosen. At årsaken er ukjent, vil ofte tale imot dispensasjon fra

førerkortforskriftens anfallsbestemmelser. I førerkortsaker er det derfor viktig å finne

en sannsynlig årsak, som gir grunnlag for å vurdere prognosen.

 

3.2.3 Aktuell utredning av bevissthetstap

God anamnese, orienterende blodprøver og EKG gir minst 50% av den diagnostiske

informasjon. Mistanke om epilepsi styrkes av nevrologiske fenomener i

innledningsfasen, postictal forvirring, tidligere krampeanfall, tidligere større

hodetraume, strukturelle forandringer i hjernen, moderate alkoholmengder eller

søvndeprivasjon som utløsende faktor, eller epilepsi hos nære slektninger. Dersom

det ikke er klinisk mistanke om epilepsi, er EEG eller nevrologisk vurdering ofte ikke

indisert.

Klinisk epilepsimistanke forfølges med nevrologisk vurdering, EEG, evt. gjentatt,

søvndeprivert EEG, evt. langtids-EEG/video-overvåkning. Synkope som følge av

hjertesykdom har alvorlig prognose, både med tanke på residiv og plutselig død, og

må usannsynliggjøres: Sykehistorie, klinisk undersøkelse, EKG, ekkokardiografi ved

bilyd eller klinisk mistanke om hjertesykdom, arbeids-EKG ved mistanke om

koronarsykdom eller dersom synkopen var anstrengelsesrelatert. Rytmeregistrering

(24-timers EKG/”R-test”/Holter-monitorering, eventuelt implantert rytmeregistrator) er

aktuelt ved mistanke om rytmeforstyrrelse som årsak. Tilt-test (vippetest) brukes i

utredning av reflekssynkope. På grunn av utilfredsstillende spesifisitet og sensitivitet

er testen bare nyttig ved klinisk mistanke om reflekssynkope der annen årsak er

usannsynlig. Testen kan styrke eller avkrefte mistanken om reflekssynkope, og

klargjøre mekanismer, som holdepunkt for hvilken behandling som kan ventes å

være effektiv. Ny test for evaluering av behandlingseffekt er ikke indisert. Testen

utføres ved mange indremedisinske avdelinger og hos noen privatpraktiserende

spesialister. Når det er mistanke om sykdom i blodårene til hjernen (precerebrale

kar) som årsak, anbefales MR-angiografi og/eller ultralydundersøkelse av disse

først.

 

3.2.4 Fylkesmannens vurdering – dispensasjonspraksis ved ”ikkeepileptiske”

bevissthetsforstyrrelser

Fylkesmannen er avhengig av at behandlende leger har foretatt adekvat utredning

og vurdering av årsaken til bevissthetsforstyrrelsen. Legen bør oppsummere denne,

gjerne vedlegge kopier av undersøkelsesresultater/spesialistvurderinger, og gi sin

vurdering av residivfare. Unngå å trekke inn førerkortbehovet. Det klarer pasienten

bedre selv. Spesielt viktig er det om behandling er satt inn, slik at man derved kan

anta svært lav residivrisiko. Det er imidlertid Fylkesmannen, ikke legen, som avgjør

om/når dispensasjon kan gis. Dispensasjon kan gis når det er meget gode

holdepunkter for så lav anfallsrisiko at det ikke er rimelig å legge forskriftens krav til

anfallsfri periode til grunn. Legens vurdering av om årsaken er funnet og eliminert, er

derfor svært viktig for utfallet av dispensasjonssaken. Uklar årsak taler oftest imot

dispensasjon. Det er vanskelig å gi dispensasjon hvis utredningen har vært

utilstrekkelig, eller den ikke er referert adekvat i attest og vedlegg. Dispensasjon gis

lettest for kl. ABMST. Fordi skadepotensialet i en lastebil eller under

passasjertransport er større, er dispensasjonspraksis vesentlig mer forsiktig for

henholdsvis kl. C og D/kjøreseddel. Fylkesmannens retningslinjer er relativt

omfattende på området. Det vises evt. til IS-1348 pkt. 12, for den spesielt

interesserte leser.

 

3.2.5 Epilepsi/mistenkt epilepsi – førerkortaspekter

Epileptiske anfall medfører som regel en ikke ubetydelig residivfare, og medfører at

forskriftens helsekrav ikke anses oppfylt, dvs. at meldeplikt inntrer. Pasienten kan

ikke gjenoppta kjøring før karenstiden er utløpt eller dispensasjon gitt. Det er intet

grunnlag i forskrift eller veiledning for praksis med muntlig kjøreforbud i f.eks. 3

måneder etter et anfall. Ved dispensasjonssøknad kreves alltid attest fra nevrolog.

Attesten må angi tidspunkt for siste anfall, type anfall, bevissthetsforandring,

omstendighetene omkring anfallet/anfallene, resultat av klinisk undersøkelse, EEG,

eventuelt cerebral CT/MR, og en vurdering av residivfare/prognose.

Anfallsforebyggende behandling kan kontrolleres ved serumkonsentrasjonsmålinger

av virkestoffet, og resultatet bør angis der medikamentell behandling er viktig for

anfallsfrihet.

Fylkesmannen gir dispensasjon bare når det er gode grunner til å anta vesentlig

lavere anfallsrisiko enn forskriften legger til grunn for kravet om 12 mnd. anfallsfrihet.

Attestutstedende lege bør derfor evt. redegjøre for slike forhold. Det er ingen

”automatikk” i dispensasjon etter halv tid. Praksis vedrørende dispensasjon ut over

kl. ABMST er svært streng. Personer som har hatt epileptisk anfall, må antas å ha

en ikke ubetydelig risiko for nytt anfall, og dette anses som den alt overveiende

hovedregel uforenlig med kjøring av tung lastebil eller persontransport. For detaljer i

dispensasjonsvurderingene vises til IS-1348 pkt. 12.6. Vi nevner likevel noen vanlige

vurderingstemaer:

Anfall som bare opptrer om natten: Slik epilepsi vil ikke sjelden skifte karakter, bl.a.

med anfall også om dagen, selv etter mange års stereotyp opptreden. Det er ikke

mulig å forutsi hvem som vil endre anfallstype. Anfall med "innledende varsler": En

kan ikke stole på at anfall som har prodromer eller innledende aura, vil fortsette å

opptre slik. Anfall kan opptre uten innledende symptomer. Dessuten kan

oppmerksomheten og dømmekraften være nedsatt under auraen, og dette sammen

med pasientens plutselige ønske om å kjøre ut og stanse kan forårsake ulykke.

Anfall utløst av fotisk stimulering betraktes som vanlige anfall i

førerkortsammenheng. Anfall utløst av hyperventilering i hvile indikerer lav

anfallsterskel, og bør betraktes som vanlige anfall i førerkortsammenheng. Normalt

standard-EEG kan sees hos pasienter med gjentatte epileptiske anfall, og tilsier

dermed ikke lav anfallsrisiko. Subklinisk epileptogen aktivitet kan opptre sporadisk,

slik at det er en tilfeldighet om den oppfanges ved en standardregistrering av vel 20

minutters varighet. Søvndeprivert EEG har høyere, men ikke perfekt, sensitivitet.

Normal CT eller MR av hjernen tilsier at det ikke foreligger strukturell årsak, men

utelukker på ingen måte nye anfall. Igangsatt antiepileptisk behandling må anses å

redusere risikoen, men gis på den annen side kun når risikoen i utgangspunktet er

ansett som relativt høy. Bakenforliggende progressiv lidelse, eller strukturell

forandring i hjernen gir ofte høyere residivrisiko. Tidligere dårlig anfallskontroll,

økende anfallshyppighet og endret anfallstype tilsier høyere risiko. Spontan

epileptogen aktivitet i EEG tilsier høyere risiko, og kan være tegn på "subkliniske"

anfall hos personer som tror seg anfallsfrie. Upålitelighet med hensyn til

opplysninger om anfall, medikamentbruk og kontroller taler sterkt mot dispensasjon.

Ved anfall utløst av alkoholmisbruk legges vesentlig vekt på sannsynligheten for

avhold, realistisk vurdert.

 

3.2.6 Er TIA anfallslidelse i førerkortforskriftens forstand?

Etter ett enkeltstående tilfelle der behandlende lege mener residivrisikoen er liten,

kan en etter igangsatt behandling som regel regne forskriftens krav for oppfylt for kl.

ABMST. Ved residiverende TIA er helsekravene ikke oppfylt og legen skal sende

melding. For Fylkesmannens vurdering av dispensasjon skal tilgrunnliggende årsak

være utredet (trombosetendens, atrieflimmer, klaffefeil, atherosklerose i hoved- eller

halspulsårene), og forebyggende behandling (røykeslutt!, Albyl E, Plavix, Marevan

eller annet) utprøvd over noe tid. Gjentatte TIA, tross behandling, eller som har gitt

bevissthetstap, skal meldes. Enkeltstående TIA, uten bevissthetstap, behøver ikke

føre til melding for innehaver av førerkort kl. ABMST.

For innehavere av kl. C1CD1D eller kjøreseddel, skal det sendes melding. Etter

igangsatt, effektiv behandling, kan Fylkesmannen vurdere om førerkortklassene kan

tilbakeleveres. Legen bør i den sammenheng uttale seg om prognosen.




(Opprettet 26.aug.2010, sist endret 22.jun.2011)