Krav til syn og optisk korreksjon

3.11.1 Forskriftens krav
Kl. A, B, M, S eller T (vedleggets § 2 nr. 1):
- Synsstyrken må være minst 0,5 når begge øyne undersøkes samtidig. Dersom
optisk korreksjon er nødvendig for å oppnå denne synsstyrke, plikter føreren å bruke
slik korreksjon under kjøring. Dersom synsstyrken på ett øye er mindre enn 0,05, må
synsstyrken på det andre øyet være minst 0,6, eventuelt med optisk korreksjon. Ved
plutselig tap eller betydelig reduksjon av syn på ett øye, må det gå minst 6 måneder
fra synstapet inntrådte til førerkort kan utstedes eller motorvogn føres. Tilsvarende
gjelder funksjonell enøydhet pga. manglende samsyn.
Kl. C1, C, D1, D og kjøreseddel m.v. (vedleggets § 3 nr. 1 og nr. 2, jf. § 4):
- Synsstyrken må være minst 0,8 på det ene øyet og 0,5 på det andre. Dersom
optisk korreksjon er nødvendig for å oppnå ovennevnte synsstyrke, må ukorrigert
synsstyrke på hvert øye være minst 0,05. Dersom ukorrigert synsstyrke er mindre
enn 0,05 på ett eller begge øyne, må synsstyrken som nevnt over oppnås med briller
ikke sterkere enn 8 dioptrier, eller med kontaktlinser uavhengig av styrke, forutsatt at
disse tolereres godt. Hvis optisk korreksjon er nødvendig for å tilfredsstille kravene til
synsstyrke, plikter føreren å bruke korreksjon under kjøring.
3.11.2 Forskriftens omfang
Det vises til forskriftsteksten. Nedre visusgrense er (som tidligere) 0,5 for kl. A, B, M,
S og T, begge øyne undersøkt sammen. Hvis visus er svakere enn 0,05 på ett øye,
må det andre øyet ha visus minst 0,6. For kl. C1, C, D1, D og kjøreseddel kreves
minst 0,8 respektive 0,5.
I tillegg er høyeste tillatte brillekorreksjon 8 dioptrier. Kravet angående tillatt
korreksjon dekker følgende to forhold:
1. Ukorrigert visus er > 0,05 på hvert øye. Det er da intet krav til styrken på
korrigerende glass, så lenge disse bringer visus opp over forskriftene minstekrav, jf.
over.
2. Ukorrigert visus er < 0,05 på ett eller begge øyne. Da kreves at brilleglass ikke
skal være sterkere enn 8 dioptrier. Det er ingen øvre grense for kontaktlinsers
styrke, forutsatt at disse tolereres godt. Som dokumentasjon av god toleranse
godtas attest fra godkjent kontaktlinsetilpasser eller øyelege, om at kontaktlinsene
har vært brukt daglig eller omtrent daglig over minst ett år, uten påviselige
skadevirkninger.
3.11.3 Undersøkelsesmetode, melding, attest og dispensasjonspraksis
Visusundersøkelse foretas med Snellens tavle eller tilsvarende. Undersøkelsen kan
foretas av offentlig godkjent optiker hvis det ikke foreligger øyesykdom. Optikeren
må da fylle ut og signere attestens synsdel.
Dersom en person ikke fyller visuskravene, skal melding sendes. Kjøring kan ikke
gjenopptas før Fylkesmannen eventuelt har gitt dispensasjon. Det kreves attest fra
øyelege, der visusnedsettelsens årsak og prognose skal angis. Visus skal angis med
og uten korreksjon. Godt syn er viktig for sikker kjøring. Dispensasjonspraksis er
40
restriktiv. Det anses som regel ikke sikkerhetsmessig forsvarlig å gi dispensasjon for
kjøring kun i nærområdet. Ved søknad om dispensasjon fra bestemmelsene om
visus på begge øyne for førerkort kl. C1, C, D1, D og kjøreseddel, legges betydelig
vekt på årsaken til den ensidige visusnedsettelsen. Det vises til IS-1348 pkt. 6.6.2.
3.11.4 Nedsatt mørkeadaptasjonsevne
Det kreves attest fra øyeavdeling. Vesentlig nedsatt mørkeadaptasjonsevne kan
være farlig i trafikken, bl.a. på grunn av mange og ikke alltid godt opplyste tunneler.
Førerkortforskriftens helsekrav kan dermed ikke anses oppfylt ved vesentlig nedsatt
mørkeadaptasjonsevne. På grunn av tunnelene, og av kontrollhensyn, har
Vegdirektoratet stilt seg avvisende til å gi førerkort begrenset til kjøring i dagslys.
3.12 Synsfelt
3.12.1 Forskriftens krav
Kl. A, B, S, M eller T (vedlegg 1 § 2 nr. 2):
- Synsfeltet må være normalt på minst ett øye.
Kl. C1, C, D1, D, kjøreseddel m.v. (vedlegg 1 § 3 nr. 3, jf § 4):
- Synsfeltet må være normalt på begge øyne.
3.12.2 Undersøkelse og attest
Normalt synsfelt er viktig i trafikken for å oppdage personer, kjøretøyer eller
gjenstander som kommer inn fra sidene. Donders´ metode brukes som
screeningundersøkelse. Påviste eller mistenkte synsfeltutfall må kartlegges med
perimetri. Goldmanperimetri anses trafikkmessig mest relevant, til tross for at
metoden brukes lite i klinisk sammenheng. Goldmanperimetri er fortsatt tilgjengelig
ved regionsykehusene, ved en del sentralsykehus og hos noen privatpraktiserende
spesialister. Undersøkelsen skal utføres med stort objekt. Hvert øye skal
undersøkes for seg, og det skal gjøres en binokulær registrering, fordi utfallene
gjensidig kan overlappes av det andre øyets intakte synsfelt. Goldman kan erstattes
av autoperimetri dersom det er påvist tilsynelatende komplett homonym hemianopsi.
Parasentrale skotom bør undersøkes med autoperimetri. Også her gjelder at det bør
undersøkes binokulært i tillegg til hvert øye for seg. Homonym hemianopsi og
(spesielt nedre) kvadrantanopsi anses meget farlig i trafikken.
Førerkortforskriftens helsekrav er ikke oppfylt for noen klasse, og Fylkesmannens
dispensasjonspraksis er forsiktig. Ved synsfeltutfall som skyldes skade i
sentralnervesystemet, bør det dessuten undersøkes om pasienten har neglekt.
Attesten bør inneholde følgende opplysninger når der søkes om dispensasjon fra
kravene til synsfelt:
- Synsfeltdiagrammer, jf. ovenfor.
- Årsaken til utfallene, når de oppsto og om de anses stabile.
- Evt. holdepunkter for praktiske problemer knyttet til utfallene (kollisjon med
inventar, orienteringsproblemer).
- Visus.
- Annen helsesvikt med betydning for evnen til å kompensere for utfallene, f.eks.
nedsatt mental funksjon.
- Dersom en søker med betydelige utfall likevel mener å kunne kjøre sikkert, kan den
praktiske kjøreevnen vurderes med simulatorundersøkelse ved SINTEF. Dette er
ressurskrevende (kostnaden bæres av søker), og bør ikke utføres som
standardmetode, men forbeholdes vanskeligere dispensasjonssaker. Det anbefales
å rådføre seg med Fylkesmannen først. Det vises til IS-1348 pkt. 7.4.1. Kjøretest ved
41
trafikkstasjonen vil kunne avsløre grovt sviktende kjøreevne, men vil være lite
sensitiv for evnen til å oppdage plutselige, uventede hendelser. Kjøretest ved lokal
trafikkskole er som regel uegnet til å vurdere synsfeltutfall.
3.13 Ensidig visusreduksjon
Ved vesentlig svekkelse eller tap av syn på ett øye er det kjørekarens i 6 måneder.
Deretter må det vurderes om visus og synsfelt tilfredsstiller kravene for den aktuelle
klasse.
3.14 Dobbeltsyn
Manglende samsyn hindrer ikke at førerkortforskriftens helsekrav anses oppfylt.
Manifest dobbeltsyn er imidlertid til hinder for å inneha førerkort i kl. C1, C, D1, D
eller kjøreseddel.



(Opprettet 27.aug.2010, sist endret 24.jun.2011)