3.11.1 Forskriftens krav Kl. A, B, M, S eller T (vedleggets § 2 nr. 1): - Synsstyrken må være minst 0,5 når begge øyne undersøkes samtidig. Dersom optisk korreksjon er nødvendig for å oppnå denne synsstyrke, plikter føreren å bruke slik korreksjon under kjøring. Dersom synsstyrken på ett øye er mindre enn 0,05, må synsstyrken på det andre øyet være minst 0,6, eventuelt med optisk korreksjon. Ved plutselig tap eller betydelig reduksjon av syn på ett øye, må det gå minst 6 måneder fra synstapet inntrådte til førerkort kan utstedes eller motorvogn føres. Tilsvarende gjelder funksjonell enøydhet pga. manglende samsyn. Kl. C1, C, D1, D og kjøreseddel m.v. (vedleggets § 3 nr. 1 og nr. 2, jf. § 4): - Synsstyrken må være minst 0,8 på det ene øyet og 0,5 på det andre. Dersom optisk korreksjon er nødvendig for å oppnå ovennevnte synsstyrke, må ukorrigert synsstyrke på hvert øye være minst 0,05. Dersom ukorrigert synsstyrke er mindre enn 0,05 på ett eller begge øyne, må synsstyrken som nevnt over oppnås med briller ikke sterkere enn 8 dioptrier, eller med kontaktlinser uavhengig av styrke, forutsatt at disse tolereres godt. Hvis optisk korreksjon er nødvendig for å tilfredsstille kravene til synsstyrke, plikter føreren å bruke korreksjon under kjøring. 3.11.2 Forskriftens omfang Det vises til forskriftsteksten. Nedre visusgrense er (som tidligere) 0,5 for kl. A, B, M, S og T, begge øyne undersøkt sammen. Hvis visus er svakere enn 0,05 på ett øye, må det andre øyet ha visus minst 0,6. For kl. C1, C, D1, D og kjøreseddel kreves minst 0,8 respektive 0,5. I tillegg er høyeste tillatte brillekorreksjon 8 dioptrier. Kravet angående tillatt korreksjon dekker følgende to forhold: 1. Ukorrigert visus er > 0,05 på hvert øye. Det er da intet krav til styrken på korrigerende glass, så lenge disse bringer visus opp over forskriftene minstekrav, jf. over. 2. Ukorrigert visus er < 0,05 på ett eller begge øyne. Da kreves at brilleglass ikke skal være sterkere enn 8 dioptrier. Det er ingen øvre grense for kontaktlinsers styrke, forutsatt at disse tolereres godt. Som dokumentasjon av god toleranse godtas attest fra godkjent kontaktlinsetilpasser eller øyelege, om at kontaktlinsene har vært brukt daglig eller omtrent daglig over minst ett år, uten påviselige skadevirkninger. 3.11.3 Undersøkelsesmetode, melding, attest og dispensasjonspraksis Visusundersøkelse foretas med Snellens tavle eller tilsvarende. Undersøkelsen kan foretas av offentlig godkjent optiker hvis det ikke foreligger øyesykdom. Optikeren må da fylle ut og signere attestens synsdel. Dersom en person ikke fyller visuskravene, skal melding sendes. Kjøring kan ikke gjenopptas før Fylkesmannen eventuelt har gitt dispensasjon. Det kreves attest fra øyelege, der visusnedsettelsens årsak og prognose skal angis. Visus skal angis med og uten korreksjon. Godt syn er viktig for sikker kjøring. Dispensasjonspraksis er 40 restriktiv. Det anses som regel ikke sikkerhetsmessig forsvarlig å gi dispensasjon for kjøring kun i nærområdet. Ved søknad om dispensasjon fra bestemmelsene om visus på begge øyne for førerkort kl. C1, C, D1, D og kjøreseddel, legges betydelig vekt på årsaken til den ensidige visusnedsettelsen. Det vises til IS-1348 pkt. 6.6.2. 3.11.4 Nedsatt mørkeadaptasjonsevne Det kreves attest fra øyeavdeling. Vesentlig nedsatt mørkeadaptasjonsevne kan være farlig i trafikken, bl.a. på grunn av mange og ikke alltid godt opplyste tunneler. Førerkortforskriftens helsekrav kan dermed ikke anses oppfylt ved vesentlig nedsatt mørkeadaptasjonsevne. På grunn av tunnelene, og av kontrollhensyn, har Vegdirektoratet stilt seg avvisende til å gi førerkort begrenset til kjøring i dagslys. 3.12 Synsfelt 3.12.1 Forskriftens krav Kl. A, B, S, M eller T (vedlegg 1 § 2 nr. 2): - Synsfeltet må være normalt på minst ett øye. Kl. C1, C, D1, D, kjøreseddel m.v. (vedlegg 1 § 3 nr. 3, jf § 4): - Synsfeltet må være normalt på begge øyne. 3.12.2 Undersøkelse og attest Normalt synsfelt er viktig i trafikken for å oppdage personer, kjøretøyer eller gjenstander som kommer inn fra sidene. Donders´ metode brukes som screeningundersøkelse. Påviste eller mistenkte synsfeltutfall må kartlegges med perimetri. Goldmanperimetri anses trafikkmessig mest relevant, til tross for at metoden brukes lite i klinisk sammenheng. Goldmanperimetri er fortsatt tilgjengelig ved regionsykehusene, ved en del sentralsykehus og hos noen privatpraktiserende spesialister. Undersøkelsen skal utføres med stort objekt. Hvert øye skal undersøkes for seg, og det skal gjøres en binokulær registrering, fordi utfallene gjensidig kan overlappes av det andre øyets intakte synsfelt. Goldman kan erstattes av autoperimetri dersom det er påvist tilsynelatende komplett homonym hemianopsi. Parasentrale skotom bør undersøkes med autoperimetri. Også her gjelder at det bør undersøkes binokulært i tillegg til hvert øye for seg. Homonym hemianopsi og (spesielt nedre) kvadrantanopsi anses meget farlig i trafikken. Førerkortforskriftens helsekrav er ikke oppfylt for noen klasse, og Fylkesmannens dispensasjonspraksis er forsiktig. Ved synsfeltutfall som skyldes skade i sentralnervesystemet, bør det dessuten undersøkes om pasienten har neglekt. Attesten bør inneholde følgende opplysninger når der søkes om dispensasjon fra kravene til synsfelt: - Synsfeltdiagrammer, jf. ovenfor. - Årsaken til utfallene, når de oppsto og om de anses stabile. - Evt. holdepunkter for praktiske problemer knyttet til utfallene (kollisjon med inventar, orienteringsproblemer). - Visus. - Annen helsesvikt med betydning for evnen til å kompensere for utfallene, f.eks. nedsatt mental funksjon. - Dersom en søker med betydelige utfall likevel mener å kunne kjøre sikkert, kan den praktiske kjøreevnen vurderes med simulatorundersøkelse ved SINTEF. Dette er ressurskrevende (kostnaden bæres av søker), og bør ikke utføres som standardmetode, men forbeholdes vanskeligere dispensasjonssaker. Det anbefales å rådføre seg med Fylkesmannen først. Det vises til IS-1348 pkt. 7.4.1. Kjøretest ved 41 trafikkstasjonen vil kunne avsløre grovt sviktende kjøreevne, men vil være lite sensitiv for evnen til å oppdage plutselige, uventede hendelser. Kjøretest ved lokal trafikkskole er som regel uegnet til å vurdere synsfeltutfall. 3.13 Ensidig visusreduksjon Ved vesentlig svekkelse eller tap av syn på ett øye er det kjørekarens i 6 måneder. Deretter må det vurderes om visus og synsfelt tilfredsstiller kravene for den aktuelle klasse. 3.14 Dobbeltsyn Manglende samsyn hindrer ikke at førerkortforskriftens helsekrav anses oppfylt. Manifest dobbeltsyn er imidlertid til hinder for å inneha førerkort i kl. C1, C, D1, D eller kjøreseddel. |